Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jeď!

Pohodlně jsem se usadil do křesla a upíjel ze šálku čaje, když v tom na mne z televize začal jakýsi pán ječet, abych nečuměl, sednul na vlak a jel! "Jeď! Jeď! JÉÉÉÉĎ!!!". Jsem dobře vychovaný a starší lidé se mají poslouchat...

Po zhlédnutí reklamy českých drah jsem ani nedopil, oblékl jsem se a šel se do ložnice rozloučit s přítelkyní, která vyspávala vášnivou noc, o které mi předtím vyprávěla. Řekl jsem jí, že se nedá nic dělat, ale že musím jet. Ani se na mě nepodívala, jen se zachumlala do peřin a spala dál. Vůbec se jí nedivím, pomyslel jsem si a podíval se z okna do mrazivé a zasněžené soboty.

Mají to ale život ti naši senioři, napadlo mě, když jsem za sebou zavíral dveře bytu. Oni si furt stěžují, že nemají peníze, a že chtějí víc, a pak je vidíte támhle v televizi, jak vlakem rajsujou na Vídeň a ještě si připíjí šampaňským. Neříkám, že to je špatně, to ne, ale kolik těch našich důchodců si to asi může dovolit?

Na vlakovém nádraží v Plzni mě asi nejvíce překvapilo samo nádraží, zvlášť neonový nápis, který hlásal: "HL VNÍ NÁDR ŽÍ PL EŇ". Zároveň musím uznat, že k jistému pokroku v oblasti modernizace došlo ve vnitřních prostorách. Kam vlastně pojedu? Do Vídně? To asi ne.. A pak mě to napadlo. Střední školu jsem studoval šedesát kilometrů od Plzně a tehdy jsem na internát jezdil vlakem. To je super nápad, trošku si zavzpomínám, ačkoliv to není zas tak dávno, takže jsem ještě ani nestačil mnoho zapomenout.

Cena jízdenky mne trošku zaskočila, budu se muset spokojit s menší svačinou, čti žádnou. Ve vagonu již bylo poměrně dost cestujících, zřejmě se jedná o vyhledávanou trasu. Netrvalo dlouho, vlak cuknul a pak se pravidelnými přískoky dal do pohybu. Zpozoroval jsem na peróně skupinku starších lidí. Rychle jsem stáhnul okénko a začal na ně křičet: "Jedu! Kurva, já jedu!" a přitom jsem jim nadšeně mával. Moji spolucestující si mezi sebou něco šeptali, a pak si u průvodčího stěžovali, že narušuji poklidný průběh přepravy. Průvodčí mne nabádal ke slušnému chování a já, jako gesto omluvy, objednal pro všechny lidi ve vagonu láhev sektu. Průvodčí řekl, že jsem debil, a že si na mě dá pozor.

Cesta probíhala poklidně, když nepočítám požár lokomotivy, který se ale podařilo včas uhasit. Kochal jsem se zasněženou krajinou a vzpomínal na věk puberty. Asi po půl hodině cesty jsme zastavili na zastávce "Mladotický potok". Mladotice ani potok jsem však neviděl, prostě jsme stáli někde v lese. Zvláštní ovšem bylo, že až na mě, tak všichni lidé z vlaku vystoupili. Co tu v té díře chtějí všichni dělat, ptal jsem se sám sebe. Otevřely se dveře a přišel pan průvodčí, zatočil kleštičkama a řekl mi, ať koukám vystoupit. Namítal jsem, že toto není má cílová stanice, a na to mi on řekl, že to ví, ale že na trati je výluka a dál pojedeme autobusem.

"A nejseš ty nějakej ťululum?" zeptal jsem se ho. "Já si zaplatil jízdu vlakem a ne autobusem." Na to mi řekl, že jestli ho ještě jednou takto nazvu, tak že se mnou vytře podlahu. Dostal jsem trošku strach, tak jsem si sbalil věci a šel k autobusu, ale ještě jsem si dovolil jedovatou poznámku, že vytřít by se zde opravdu mělo. Společně s ostatními cestujícími jsme s hrůzou hleděli na stařičký a rozkodrcaný autobus. Nevěděli jsme, zda šofér se o něj opírá, či ho podepírá, aby se nerozpadnul úplně. Řidič asi zpozoroval náš údiv a poplácal autobus po kapotě. "Tahle kára, dámy a pánové, jezdila už za Masaryka! A bude jezdit i za dvacet let!" oznámil nám a políbil zpětné zrcátko. "Tak, a teď potřebujeme dobrovolníka, který si vleze do podpalubí a bude lifrovat uhlí do kotle."

Našel se nějaký chudák, který si vzal lopatu a šel k uhlí. My ostatní se usadili ve voze a zanedlouho jsme vyjeli od Mladotického potoka. Jeli jsme zapomenutým krajem, jak kdesi na divokém západě, kde opuštěné osady jsou pomníkem starých dobrých časů těžby zlata a hromadného vybíjení indiánů a bizonů. Projížděli jsme ponurou vesnicí, když se na návsi z hospody vyvalil opilý domorodec a výhružně nám pod kola plivnul celý obsah svého žaludku. Dostali jsme smyk, zkušený šofér však udržel náš vůz na komunikaci, ale přišli jsme o polovinu zásob uhlí, které se vysypalo.

Docházelo nám palivo. Začali jsme odmontovávat sedačky a přikládali je do kotle, ale bylo jasné, že to stačit nebude. Z jedné paní jsme přes její protesty strhli norkový kožich a těšili se z jeho jasného plamene. Započalo stoupání do kopce. Led a sníh pokrýval vozovku a náš autobus zanaříkal. Řidič měl orosené čelo a kroutil hlavou. "To nedáme, to nikdy nevyjedeme!" křičel a jeho sliny pokrývaly čelní sklo. My cestující jsme začali sborově křičet a povzbuzovat: "Jeď! Jeď! JÉÉÉÉĎ!"

Nic nepomohlo. Náš vůz se zastavil a již nenaskočil. "Nedá se nic dělat," řekl řidič. "Budeme tady muset přenocovat." Pohlédl jsem okénkem ven. Totální pustina. Široko daleko nic, než jen sníh. Nedalo se rozeznat, kde končí zem a začíná nebe. Bílé peklo.

"To už jsme ve Vídni?" zeptala se mne paní po mé pravici.

"Ále, kdepak, paní," řekl jsem. "Teď jsme teprve v prdeli."

Autor: Daniel Tomáš | středa 18.1.2017 8:27 | karma článku: 27,41 | přečteno: 1104x
  • Další články autora

Daniel Tomáš

Proč píšu knihu

Ona taková kniha, to není nějaká lecjaká věc. Mnohdy si jí lidé vůbec neváží, natož aby se jí svěřovali a rovnou jí hází do ohně. Jo, byli i takoví lidé. Ale pak sami shořeli. Na to bacha.

11.9.2023 v 15:09 | Karma: 9,39 | Přečteno: 191x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Mravenčí doktor odchází od soudu s podmínkou

Připomeňme si sled událostí případu, který otřásl naší republikou a o kterém slyšel snad úplně každý člověk v zemi. Na ostře sledovaný případ, který byl dnes završen vynesením rozsudku, jako první upozornil básník Jozef Kožíšek.

7.9.2023 v 14:33 | Karma: 16,79 | Přečteno: 808x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Braničtí rytíři

Dle starých pověstí českých, ukrývá se v katakombách pod branickým pivovarem mocné vlastenecké vojsko, které je připraveno v hodině temna vyjet na pomoc nepříteli národa českého.

19.5.2022 v 10:59 | Karma: 9,40 | Přečteno: 343x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Než rasistou, to radši vrahem bys bejt chtěl

Narazil jsem v minulém týdnu na dva zvláštní články. V jednom je hlavní postavou člověk, který před deseti lety v soukromé konverzaci použil rasistickou metaforu a nyní je bez práce. V druhém článku je pak člověk, který před...

18.10.2021 v 13:55 | Karma: 33,86 | Přečteno: 1140x | Diskuse| Společnost

Daniel Tomáš

Zahrajeme si na trenéra

Jste trenérem týmu, který usiluje o postup do Ligy mistrů. Z prvního zápasu si přivezete dvougólové manko a v domácím prostředí tak musíte minimálně vstřelit tři branky a žádnou nedostat, abyste se vyhnuli prodloužení a ...

11.8.2021 v 15:05 | Karma: 17,73 | Přečteno: 578x | Diskuse| Sport

Daniel Tomáš

Skvrna

Linda se celou noc převalovala v posteli. Návaly horka střídala zimnice a bolest břicha na pohodě také nepřidala. Ráno ji bylo o něco lépe a když jí teploměr ukázal normální tělesnou teplotu, opláchla se a vydala se do práce.

22.7.2021 v 18:32 | Karma: 18,76 | Přečteno: 754x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Však zítra je také den

Horké polední paprsky slunce těžce dopadaly na zahrádku malého, ovšem za to velice malebného domku. Anna se svojí maminkou zrovna plely záhony. Práce to byla těžká a nepříjemná, ale zároveň i dosti nezbytná.

9.6.2021 v 7:37 | Karma: 18,82 | Přečteno: 460x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Muž se stromem

Bedřich Svátek byl starý a v tuto chvíli i velice, ale opravdu velice rozzlobený muž. Za plotem, ohraničující jeho pozemek, již postával početný dav, v čele se starostou obce a vzadu se členy místního sboru dobrovolných hasičů.

26.5.2021 v 16:16 | Karma: 18,67 | Přečteno: 440x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Dobrý den

Jednou časně z rána, stál jsem ve společných prostorách pátého patra našeho panelového domu a vyčkával na příjezd výtahu, který sestupoval z vyšších pater, aby mi usnadnil cestu do zaměstnání.

4.5.2021 v 17:23 | Karma: 20,67 | Přečteno: 720x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Výkřik ženy

Svého času jsem se ucházel o velice atraktivní a vysoce inteligentní dívku. Takže smrtící kombinace. Navíc měla zálibu v umění, zvláště pak v tom současném, což není zrovna má parketa.

3.5.2021 v 17:29 | Karma: 28,40 | Přečteno: 842x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Na konci tunelu

Také jste někdy přemýšleli nad tím, co asi znamená to magické bílé světlo na konci tunelu, o kterém mluví ti, kteří se jednou nohou octli v hrobě, rozmysleli si to a vrátili se mezi živé?

9.3.2021 v 14:46 | Karma: 17,90 | Přečteno: 488x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Jak jsem zničil AZ kvíz

Jednoho chmurného večera, sešla se naše rodina nad prázdným stolem v námi nelegálně obývané sklepní kóji jednoho panelového domu, aby dala hlavy dohromady a poradila si s tíživou finanční situací, do které nás uvedl otec.

19.2.2021 v 9:20 | Karma: 26,23 | Přečteno: 1492x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

První kontakt

Jak si představuji první kontakt s mimozemskou civilizací? Rozhodl jsem se takový výjev nakreslit, ačkoliv kreslit věru neumím...

30.12.2020 v 18:40 | Karma: 13,65 | Přečteno: 404x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Jak jsem opět opravil video

Je celkem paradoxní, že je můj dědeček pravděpodobně jeden z posledních, ne-li poslední, člověk v Plzni a možná v celém kraji, který má dodnes doma videopřehrávač a za celých dvacet let se jej nenaučil obsluhovat.

12.12.2020 v 13:51 | Karma: 22,44 | Přečteno: 625x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Výpečky

„Zatracená hůlka," řekl Libor polohlasně a s námahou se ohýbal pro hůl, která mu spadla, když nandaval nákup do tašky. Paní pokladní na situaci nijak nereagovala a dál načítala čárkové kódy ze zboží, které se následně hromadilo..

30.11.2020 v 14:19 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1060x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Invaze

Starý barman ledabyle otíral ještě starší pult v ponuře osvětleném baru, do kterého před třiceti lety nastoupil na krátkodobou brigádu, jen než si najde něco lepšího. Problém je, že něco lepšího nemusí nutně hledat zrovna vás.

26.11.2020 v 19:00 | Karma: 17,93 | Přečteno: 507x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

S covidem pod košem

Ke covidu se již vyjádřil kde kdo. Experti, kteří se nikdy neshodnou, politici, zubaři, herci, zpěváci, sportovci, pán, co nám do práce vozí obědy... Ještě jsem však nezaznamenal vyjádření nějakého skladníka. Vezmu to tedy na sebe

21.11.2020 v 18:09 | Karma: 17,96 | Přečteno: 600x | Diskuse| Společnost

Daniel Tomáš

My všichni rouškou povinní

V ranní ospalosti jsem ledabyle ukusoval krajíc chleba pomazaný zavařeninou a pročítal denní tisk. Zaujala mne zpráva z dalekého Ruska, kde se jedna místní fabrika rozhodla vyrábět roušky z porcelánu.

10.11.2020 v 12:08 | Karma: 21,65 | Přečteno: 777x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Dobrý skutek

Stalo se jedné horké letní noci, že jistý Jindřich Krůta, toho času povoláním kočí, vynesl z hořícího sirotčince na dvacet dětí a sám vážná zranění při tom utrpěl.

15.5.2020 v 17:54 | Karma: 20,31 | Přečteno: 496x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Kašlete na sochy, sázejte stromy

Hromada bronzu či jiného materiálu uplácaná do podoby, která připomíná, v případě Věry Špinarové dosti vzdáleně, osobu, která již nežije. Navíc vděčný cíl městských opeřenců.

5.5.2020 v 15:49 | Karma: 39,56 | Přečteno: 2898x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 146
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1520x
Jsem velekrál skladu v maličké firmě. Mám jen jediného podřízeného, a ani ten mne neposlouchá.. Dvakrát jsem neúspěšně studoval VŠ, tak jsem se dal na dráhu dělníka. Jsem pánem ještěrky a vozím palety z bodu A do bodu B, a když je frmol, tak i do bodu C, ale v žádném případě do bodu D.. Mám rád sport, pivo, rybařinu, pivo, dobré jídlo, přítelkyni, pivo, četbu, Bory, bory, skaliny, řeky, lučiny, českou hymnu, vychlazenou Plzeň a tak různě....

Tady mi můžete anonymně nadávat:

danieltomas08@post.cz

 

Seznam rubrik