Na konci tunelu

Také jste někdy přemýšleli nad tím, co asi znamená to magické bílé světlo na konci tunelu, o kterém mluví ti, kteří se jednou nohou octli v hrobě, rozmysleli si to a vrátili se mezi živé?  

Dveře. Jsou to úplně normální dveře natřené tou nejbělejší barvou, jakou si dovedete představit, která v okolní temnotě doslova září. Snad aby člověk věděl, kam má jít. Ale jinak to jsou prachobyčejné, nijak okrasné, dveře. Jejich klika, snad z nějakého levného nerezu, jen podtrhuje ten nudný výtvor. Člověk by za takovými dveřmi očekával kumbál s košťaty a kýblem, přes který je přehozený vlhký hadr na podlahu. Někde v koutě by se pak krčily nezbytné gumové rukavice. Pravděpodobně žluté.

Vstoupil jsem bez zaklepání, protože nikam jinam se stejně jít nedalo a v tmavém tunelu se mi na případné vyzvání ke vstupu čekat nechtělo.

První šok. Za dveřmi je to ještě víc bělejší, než na nich. Kontrast mezi tunelem a prostorem za dveřmi nemůže být větší. Zdá se, že prostor za dveřmi není ohraničen žádnými zdmi a podlahu pod nohami cítíte, ale nevidíte. Najednou se ocitnete ve světě vypraném v Perwollu.

Po mé pravici i levici, kam až jen oko dohlédlo, se táhly lavice, na kterých posedávalo nespočetné množství lidí. Zpozoroval jsem, že nejvíce lidí bylo staršího věku. Ale bylo tam i dost mladších a dokonce i pár dětí sotva školního věku. Někteří spali, jiní jen seděli a mlčky koukali před sebe. Přímo naproti dveřím pak seděla jediná postava. Byla skloněna nad nějakým lejstrem a zvuk tužky, škrábavě tančící po papíře, byl jediným, který se prostorem rozléhal. Nad hlavou této postavy pak byl červenou barvou vyvedený nápis RECEPCE. Usoudil jsem, že nejlepší bude, když mé první kroky povedou právě tam.

„Ehm, ehm," pokusil jsem se započít rozhovor s postavou nad lejstrem. Byla to žena tmavé pleti, ale možná to jen zkreslovala okolní běloba.

„Jméno?" řekla, aniž by přestala psát a vzhlédla od papíru. Řekl jsem jí své jméno, načež zalovila v nějakém šanonu a chvilku listovala. Přejížděla prstem řádku po řádce, než se na jedné zastavila.

„Evropa, Česká republika. Souhlasí?"

„Ano."

„Tak to máme exitus třináct dvacet jedna středoevropského času. Zranění neslučitelná se životem zapříčeněná srážkou s dopravním prostředkem. Konkrétně tramvaj. Posaďte se na lavici a vyčkejte na asistenta."

Vůbec mi nedocházelo, o čem ta žena mluví. „Nezlobte se na mě," řekl jsem, „a nemyslete si o mně nic špatného, ale já vůbec nevím co se stalo. Nevím kde jsem. Nějak mi vypadlo posledních pár minut. Najednou zhasla světla, snad jsem omdlel nebo co. Pak vidím dveře a za nima najdu tohle. Co to vůbec je za místo?"

Poprvé za tu dobu se na mě žena podívala. Unaveně si sundala dioptrické brýle a věnovala mi pohled, který si jistě dlouhou dobu schovávala pro nějakého debílka. A zrovna to padlo na mě. „Pane," řekla mi, „nemám čas se tu s vámi vybavovat. Před chvilkou nám sem dorazila havárie letadla. To máte přes dvěstě nováčků. Prosím vás, běžte se v klidu posadit. Za chvilku přijdete k sobě. Vzpomenete si na události a navíc se vám vrátí podoba. Pak budete odveden k poslednímu soudu. Dejte tomu jen chvilku času, prosím."

„Vrátí podoba? A co je to vůbec ten exitus?"

Odpovědí mi byl jen zvuk škrábající tužky. Žena se vrátila ke své činnosti. Otočil jsem se a snažil se najít místo, kam bych se posadil. Nakonec jsem jedno našel a sedl si vedle postavy oblečené v motorkářské kombinéze s helmou na hlavě. Proč si tu helmu nesundá? pomyslel jsem si. Takhle ve společnosti vypadá jako idiot. 

Bolela mě hlava. Převážně proto, že jsem se neustále snažil rozpomenout na poslední okamžiky. Hlava mi šrotovala a malí permoníci mi bušili do spánků. V uších mi zněl jakýsi drnčivý zvuk. Zvonečky? Nebo snad klakson, ale tak příliš hlasitý. Pak něco jako rána. A dál nic. Zakručelo mi v břiše. Jídlo ale nechci. Potřebuju si zapálit.

Vyndal jsem z kapsy krabičku cigaret. Podíval jsem se na motorkáře a nabídl mu jednu. Vůbec nereagoval. Lehce jsem se dotkl jeho ramena. Hlava mu klesla mezi prsa. Mezerou mezi helmou a kombinézou jsem viděl odhalená zpřetrhaná svalová vlákna a přelomený vaz. Jeho hlava se houpala na cárech kůže.

Vyletěl jsem z lavice pevně odhodlaný zařvat a omdlít, když v tom se ke mně natáhla dětská ručička a uchopila mě.

„Exitus je smrt. Konec života," řekla mi sotva šestiletá dívenka s panenkou v ruce. Přešla k motorkáři a podívala se do rány. „Už vypadá lépe."

„To si děláš prdel?" křikl jsem možná až moc hystericky.

Holčička se culila tak roztomile, jak to umí jen malá děvčátka nebo drahé šlapky. „Takhle se nemluví," řekla.

„Ten člověk nevypadá vůbec dobře," řekl jsem a třesoucí rukou ukazoval na muže v kombinéze, „potřebuje okamžitě doktora," na to jsem se otočil a šel k recepci, když holčička řekla:

„Ale když ho sem přivezli, držel tu hlavu ve svém podpaží. Teď už se mu trošku zahojila."

Zastavil jsem se a otočil se zpátky k holčičce. „Kecáš," řekl jsem.

„Nene."

„Jojo."

„Nene."

Chtěl jsem zkusit ještě jedno jojo, ale z odhodlaného výrazu malé holčičky jsem usoudil, že by to nikam nevedlo. Holčička přešla k jiné postavě usazené na lavici. Zda to byl muž či žena jsem nepoznal, neboť tvář této postavy byla zahalena jakousi přikrývkou.

„Podívej se tady," řekla holčička a stáhla přikrývku z postavy. Hleděl jsem do míst, která snad kdysi bývala obličejem, nyní to však byla jen rozemletá spálená kaše. „Ten je z toho letadla. Takových je tady spousta."

Silně šokován a lehce připosrán jsem se rozhlédl kolem sebe a začal se smiřovat s faktem, kde se nacházím a proč. „Já jsem... zemřel," vydechl jsem. „Tramvaj. Ale jak jsi se sem dostala ty?" zeptal jsem se holčičky.

„Měli jsme s maminkou autonehodu."

„A kde je maminka?"

„To nevím," odvětila holčička a po tvářích se jí začaly koulet slzy. Objal jsem ji kolem ramen a řekl, že se půjdu zeptat paní na recepci.

Recepční mi věnovala další otrávený pohled. Chvilku listovala šanonem a pak řekla: „Ta její matka nezemřela. Podařilo se jí oživit. Takže bude ještě žít... ačkoliv," podívala se na mne přes brýle, „co je to za život, že?"

Vzal jsem holčičku za ruku a odvedl jí k volnému místu na lavice, kde jsme se posadili. Stále plakala, ale já jsem o její mamince nemluvil. V hlavě se mi začaly míhat útržky z posledních chvil mého života.

Měl jsem špatné období. Přišel jsem o práci a následně i o ženu, která si od firemního vánočního večírku více než mě všímala člověka, který mě z firmy následně vyhodil. Pak jsem začal pít. Hodně pít. Poslední den života jsem chlastal již od probuzení. Pustil jsem si Rammsteiny nahlas tak, že duněli celou čtvrtí. Netrvalo dlouho a padla první flaška vodky. V polovině druhé jsem do rytmu Mein Teil slyšel bouchání na dveře. To se zase sousedka, nějaká prudérní důchodkyně paní Myslíková, jinak klasická bába, co od rána do večera slídí za oknem a špehuje, zda se někde v jejím okolí nepáchá nějaká nekalá činnost, aby to pak následně mohla povědět jím podobným kumpánkám, nasrala a řvala na mě, ať to okamžitě vypnu. A chovejte se slušně, vy dobytku, zařvala na mě těsně předtím, než jsem jí zabouchnul dveře před ksichtem. Padla i druhá flaška a já dostal nápad, že půjdu rozbít hubu člověkovi, který mi rozbil život. Opilý jsem kličkoval ulicemi i silnicemi. A pak zvonečky, rána a...

Nějaký muž v bílém, jakoby nemocničním obleku, zvolal mé jméno. Představil se mi jako asistent, a že mě odvede do soudní síně, kde bude rozhodnuto o mém dalším osudu. Následoval jsem jej a ohlédl se za sebe na uplakanou holčičku, která pevně svírala svoji panenku. Přemýšlel jsem, zda ji ještě někdy uvidím. Prošli jsme velkými dveřmi do sálu, který se co do barevného provedení nijak nelišil od chodby s recepcí a lavicemi. Asistent mě vyzval, abych se posadil. Předemnou byl jakýsi tribunál, kde zasedlo pět lidí. Jeden z nich si odkašlal a spustil: „Máte na srdci něco, co byste nám rád pověděl a ulevil tak svému svědomí, než začneme s výslechem?"

Chvilku jsem přemýšlel, ale nakonec jsem zavrtěl hlavou. „Myslím, že ne."

„Dobrá tedy. Poprosím asistenta, aby uvedl anděla strážného."

Otevřely se dveře za kterými někdo postával, a když jsem rozpoznal, o koho se jedná, spadla mi čelist.

„Paní Myslíková, co vy tady?"

„Kolikrát jsem ti jenom říkala, aby ses choval slušně. Máš cos chtěl," řekla a usadila se před tribunál. Na stolek vyndala svazek nějakých lejster, otevřela jej a začala číst: „Dne třináctého třetí roku devatenáct set devadesát tři byl zde přítomný spatřen, jak....."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Daniel Tomáš | úterý 9.3.2021 14:46 | karma článku: 17,90 | přečteno: 489x
  • Další články autora

Daniel Tomáš

Proč píšu knihu

Ona taková kniha, to není nějaká lecjaká věc. Mnohdy si jí lidé vůbec neváží, natož aby se jí svěřovali a rovnou jí hází do ohně. Jo, byli i takoví lidé. Ale pak sami shořeli. Na to bacha.

11.9.2023 v 15:09 | Karma: 9,39 | Přečteno: 191x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Mravenčí doktor odchází od soudu s podmínkou

Připomeňme si sled událostí případu, který otřásl naší republikou a o kterém slyšel snad úplně každý člověk v zemi. Na ostře sledovaný případ, který byl dnes završen vynesením rozsudku, jako první upozornil básník Jozef Kožíšek.

7.9.2023 v 14:33 | Karma: 16,79 | Přečteno: 808x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Braničtí rytíři

Dle starých pověstí českých, ukrývá se v katakombách pod branickým pivovarem mocné vlastenecké vojsko, které je připraveno v hodině temna vyjet na pomoc nepříteli národa českého.

19.5.2022 v 10:59 | Karma: 9,40 | Přečteno: 344x | Diskuse| Poezie a próza

Daniel Tomáš

Než rasistou, to radši vrahem bys bejt chtěl

Narazil jsem v minulém týdnu na dva zvláštní články. V jednom je hlavní postavou člověk, který před deseti lety v soukromé konverzaci použil rasistickou metaforu a nyní je bez práce. V druhém článku je pak člověk, který před...

18.10.2021 v 13:55 | Karma: 33,86 | Přečteno: 1140x | Diskuse| Společnost

Daniel Tomáš

Zahrajeme si na trenéra

Jste trenérem týmu, který usiluje o postup do Ligy mistrů. Z prvního zápasu si přivezete dvougólové manko a v domácím prostředí tak musíte minimálně vstřelit tři branky a žádnou nedostat, abyste se vyhnuli prodloužení a ...

11.8.2021 v 15:05 | Karma: 17,73 | Přečteno: 578x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 146
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1520x
Jsem velekrál skladu v maličké firmě. Mám jen jediného podřízeného, a ani ten mne neposlouchá.. Dvakrát jsem neúspěšně studoval VŠ, tak jsem se dal na dráhu dělníka. Jsem pánem ještěrky a vozím palety z bodu A do bodu B, a když je frmol, tak i do bodu C, ale v žádném případě do bodu D.. Mám rád sport, pivo, rybařinu, pivo, dobré jídlo, přítelkyni, pivo, četbu, Bory, bory, skaliny, řeky, lučiny, českou hymnu, vychlazenou Plzeň a tak různě....

Tady mi můžete anonymně nadávat:

danieltomas08@post.cz

 

Seznam rubrik